Halaman

Selasa, 28 Ogos 2012

ADAB DENGAN BUKU DAN KITAB

Ada beberapa perkara yangtidak kita sedari telah kita lakukan.Keadaan ini kurang beradab.Beradablah dengan buku-buku pelajaran.Lebih-lebih lagi kitab agama dan al quran.Jika kita mengharapkan ilmu kita peroleh dapat barakah maka buku-buku pelajaran itu perlu dihormati dan diletakkan tempat yang sesuai.

Lebih-lebih lagi kitab agama atau al quran.Membawa al quran perlu beradab.Memegangnya pun perlu berwuduk.Membawa al quran paling baik dengan meletakkan di atas bahu atau di letakkan di dada.Tak boleh membawa al quran dengan berbetulan punggung.Haram jika dilakukan kerana merendahkan al quran.

Tapi sejak kebelakangan ini ramai anak-anak menggunakan beg seperti ini untuk esekolah.Amat merbahaya jika membawa al quran dan buku agama di dalamnya.

Contohnya seperti gambar di bawah.






Sesuaikah buku agama yang tertulis ayat-ayat al quran atau kitab al quran sendiri diletakkan dalam beg seperti ini.Semasa pelajar duduk di sekolah kadang-kadang mereka terduduk di atas beg mereka sendiri.

Jika kembali kita menilai berkaitan di akhirat kelak ahli neraka menerima kitab suratan dari sebelah kiri atau dari belakang.Maka marilah kita cari kembali cara yang terbaik anak-anak kita membawa kitab agama dan yang lebih utama al quran.

Pihak Jabatan Agama Islam dan JAKIM serta semua pihak patut mengambil tindakan yang wajar dengan keadaan ini.

Manakala buku -buku akademik pun kan lebih sesuai kita hormati dengan membawanya dengan lebih beradab.Baru ilmu itu membawa keberkatan.Cara orang bukan Islam tak patut dicontohi.

MEMPERBETULKAN YANG SALAH DALAM ISLAM TANGGUNGJAWAP SEMUA UMAT ISLAM.