Halaman

Khamis, 6 September 2012

BUNGA ITU CANTIK DAN INDAH

Semua kejadian di dalam alam ini Allah SWT yang menjadikan.Amat cantik dan indah untuk dihayati.Bersyukurlah dengan kurnia mata yang dapat melihatnya.Bermacam-macam yang telah kita lihat.Dalam masa yang sama kita jua dikurnia dengan rasa yang enak tiap kali melihat keindahan alam yang Allah telah jadikan

Saya suka melihat bunga-bunga.Amat cantik dan menarik.Syukur Alhamdulillah.Rasa enak itu sukar untuk ditafsirkan.Mungkin rasa itu adalah nikmat yang hanya menjadi rahsia kepada seseorang.Dalam masa yang sama saya jua berfikir dan mentafsirkan keindahan bunga-bunga itu mengikut pandangan fikiran tersendiri.

Saya suka mengambil foto-foto bunga.Hasilnya amat menarik untuk direnung dan dihayati.

Dibawah adalah foto-foto terbaru bunga-bunga yang saya ambil semasa berziarah ke rumah pelajar-pelajar KBNM.Saya ada tafsiran tersendiri dengan keindahan bunga-bunga itu


Bunga ini amat menarik untuk kita fikir dan hayati.Banyak untuk iktibar kita boleh perolehi.Di antaranya:

1. Bunga berwarna merah menarik hati kita.Warna bintik-bintik kuning di dalam bunga merah ini menimbulkan rasa indah dan menarik.Tambah di belakang bunga warna daun-daun yang berwarna hijau.Cantik
2. Namun bunga yang hampir layu dalam pasu yang sama mengingatkan kita bahawa kelayuan bunga amat dekat dengan bunga mekar.Sekali dapat perhatikan.Pasti kelayuan mudah jua menggantikan bunga itu.Kan manusia pun begitu jua...


Bunga warna pink tampak cantik dan segar.Bagai bunga plastik.Walau tampak warnanya tidak garang.Namun kesegarannya melahirkan rasa indah dan cantikkan.Adakah kita seperti bunga ini?


Bunga di atas bercampur-campur warna merah,pink dan putih.Jaluran warna tersebut melahirkan percampuran warna warni yang menarik.Tapi ada juga orang tak suka percampran warna sebegini.Bahkan mereka menganggap agak krang menarik dan mungkin mereka akan katakan tak cantik pun.Manusia bebas untuk mentafsirkannya.Namun bagi saya susunan warna bunga ini mungkin ada rahsia tersendiri.Cuma masing-masing akan mendapat ilham mengikut kurnia tuhan.


Bunga warna oren ini bagai tampak yakin menonjolkan kecantikkannya.Berebut menhadap menunjukkan wajahnya.Mungkinkah manusia begitu jua?


Bunga-bunga ini di rakam dengan latar belakang langit.Kemudian saya edit menggunakan photo scape.Bagaimana jika saya namakan foto ini dengan "Warna bunga indah dengan warna".Ok tak? Bayangkan jika bunga tak berwarna.Tentu kurang sikit kemenarikkannya.

Syukurlah kita kepada tuhan.Alam yang tuhan jadikan memang indah.Tapi dunia ini sementara sahaja.Bila maut menjelma keindahan ini pasti kita tinggalkan.Manakala bagi orang-orang beriman yang mendapat kurnia Allah akan beroleh syurga yang telah tuhan janjikan.

Keindahan dan keenakkan syurga melebihi alam dunia ini.Tak tergambar dengan fikiran.Tak terlihat dengan mata.Amat-amat indah.Subhanallah.

LIHAT KEINDAHAN ALAM BERSYUKURLAH KERANA DIKURNIA DENGAN MATA YANG TELAH ALLAH KURNIAKAN.DOAKANLAH MATA AGAR MELIHAT YANG DIBENARKAN OLEH ALLAH SWT.SYUKUR...SYUKUR .... TUHAN YANG MENGURNIAKAN.