Halaman

Selasa, 28 Ogos 2012

CARA MENJINAKKAN HATI ANAK-ANAK

Di dalam al quran terdapat banyak cara-cara beradab dengan anak-anak.Di dalam surah Lukman banyak menunjukkan cara-caranya.Antara cara-cara menyerunya ialah:

1. Serulah anak-anak dengan kata-kata "Wahai anak kesayanganku".Kalau nak lebih baik ucapkan juga kata "Aku sayang kepada mu, wahai anak kesayanganku (sebut nama penuh anak tersebut) kerana Allah Taala.Tiap-tiap kata kerana Allah akan jadi ibadah.

2. Ucapkan kata dengan suara yang paling lemah lembut.Kata-kata yang lembut akan mencairkan hati anak-anak.Semua anak-anak suka disebutkan namanya dengan suara yang lembut.

3. Pandang wajah anak-anak dan ajak anak-anak memandang wajah kita.Mata yang memandang wajah ibubapanya akan mendapat rahmat Allah Taala

4. Duduk secara berdepan.Temukan lutut anak-anak dan lutut kita.Tak kiralah samada duduk macam duduk antara 2 sujud atau duduk bersila.Ini adalah sunnah Nabi Muhammad SAW ketika bertemu dengan malaikat Jibril ketika malaikat terzahir dihadapan sahabat-sahabat baginda.Tentu ada rahsia dan hikmah.

5. Doakan anak-anak secara berhadapan.Gunakan suara yang lemah lembut,sungguh-sungguh berharap kepada Allah.Doakan dalam bahasa yang mudah difaham oleh anak-anak.Jelas dan dapat didengar oleh anak tersebut.Kita orang Melayu doakan bahasa Melayu lebih menarik.

6. Suruh anak-anak mencium tangan kita.Termasuk tapak tangan kita.Tapak tangan banyak barakah.Sebab tapak tangan berhadap ke langit untuk berdoa.Biarkan seketika anak-anak tersebut mencium tapak tangan kita.Mungkin dia akan menangis.Saya kerap melihat perbuatan ini.Dan saya dapati kelakuan anak-anak itu tampak macam seorang bayi sedang menyusu.Walaupun anak yang melakukan perbuatan itu sudah dewasa.Subhanallah ....

7. Tuang air ditapak tangan kita.Kalau ada air zam-zam lagi baik.Bacakan solawat dan minta anak tersebut minum air tersebut di tapak tangan kita.Lebihan air itu sapukan muka dan kepala anak tersebut.

Cara ini boleh dilakukan selalu terhadap anak-anak kita.Ini bukan motivasi.Tetapi ilmu adab dalam Islam yang terkandung dalam al quran.Insya Allah.Anak yang degil akan berubah menjadi anak yang baik dan patuh.

PRAKTIK ADAB DALAM ISLAM MEMBAWA KEBERKATAN DALAM HIDUP