Halaman

Rabu, 8 Ogos 2012

WARGA EMAS BELAJAR AL QURAN

Kami berziarah dan mengajar merata tempat.Kami suami isteri berjumpa dengan ramai orang yang nak belajar al quran.Bukan nak buka aib atau kelemahan.Tetapi sekadar berkongsi rasa dan tanggung jawap.Mungkin boleh jadi iktibar untuk kita semua.Atau menggerakkan hati kita bagi melakukan sesuatu.

Kami mengajar tak kira usia.Antara 11 tahun hingga 70 tahun ke atas.Belajar al quran.Bermula kitab Iqrak dan  kemudian Al Quran.Sesuatu yang menguja hati kami ialah golongan warga emas yang dalam lingkungan 60 hingga 70 tahu.Terdapat beberapa daripada mereka yang menyertainya.

Kesedaran mereka amat tinggi.Merka mengadu bahawa mereka amat kesal kerana masa-masa lalu terbiar kerana tidak belajar al quran.Mungkin kerana sibuk atau terlepas pandang.mereka sampai menangis dan sangat-sangat sayu dan sebak.Bahkan mereka awal-awal sudah sampai kelas.

Yang membuatkan saya sebak juga bila mereka meminta memanggil mereka mak.Mereka amat-amat berharap dapat membaca al quran.Kami suami isteri akan cuba membantu mereka.Insya Allah.Pelbagai teknik yang kami cuba.Dan kaedah yang amat kami gemari ialah kad imbas.

Antara masalah yang mereka hadapi ialah ingatan.Maklum sajalah.Mereka sudah berumur.Ingatan tentu semakin lemah.Tetapi memberi semangat dan sokongan amat-amat wajar dilakukan.Saya menilai kembali punca ramai orang tak mampu membaca al quran adalah rasa kecewa.Umur bukan alasan untuk mengatakan tak mampu untuk belajar.Yang penting mahu.

Kami telah mencuba dan sedang melakukannya.Dan banayak kejayaan yang kami perolehi.Mengingatkan huruf-huruf al quran adalah syarat utama untuk membaca al quran.Jika mereka tak mampu juga, kami akan pimpin mereka membaca al quran sampai habis.Cukup sekali mereka merasai nikmat khatam al quran itu.Namun apa yang kami perolehi jika dipimpin baca membaca al quran sampai habis, biasanya dia akan dapat jua membaca al quran.

Kami akan cuba membantu mereka.Mereka bagai sumber semangat untuk kami berjuang.Mudah-mudahan Allah Taala perkenankan hajat mereka dan kami.Aminnnn...

BELAJARLAH AL QURAN DAN CARILAH HIKMAH YANG TERSEMBUNYI DI DALAM AL QURAN

( Orang muda masih cergas.Belajarlah al quran sekarang.Nanti banyak menyesal)