Halaman

Sabtu, 10 Mei 2014

UBAT MAHAL GERENTI BAIK

Bila sakit, hati gundah gulana. Hidup rasa kecewa kerana tak mampu bekerja. Kadang-kadang sampai berprasangka buruk. Merasakan seolah dah tak ada harapan untuk sembuh. Air mata bagai tak mahu mengalir. Namun mimpi hidup yang nyata ini pasti akan dilalui.

Sedang menderita sakit, tiba-tiba pintu rumah diketuk.

“Assalamu a`laikum”

Lafaz salam berulang kali kedengaran di muka pintu. Rupa-rupanya kawan lama yang sudah lama tak jumpa. Maka berlangsunglah majlis ramah mesra dek kerana tali persaudaraan telah lama terputus cuba disimpul kembali.

“Awak apa khabar? Lama dah sakit? Sabarlah ye…

Itulah patah bicara mesra yang dilafaz oleh sahabat yang muncul kembali. Si sakit terasa amat dihargai.Tak sangka kawan lama sanggup datang dan menziarahi dirinya yang sedang menderita sakit ketika ini. Dirinya pun turut berbangga dengan kejayaan kawan dalam perniagaannya.

Namun bicara mesra terputus setelah si kawan lama mengeluarkan catalog. Si sakit semakin sakit hati. Rupanya niat ziarah bukannya ikhlas atas nama persahabatan. Sebenarnya nak promosi barangan kesihatan. Si sakit terasa nak kembali berehat. Tapi tak sanggup nak minta si kawan keluar pulak. Lama kelamaan si kawan semakin rancak menyusun bicara dan mempengaruhi si sakit agar membeli barangan kesihatan yang di jualnya. Bukan murah pulak tu.

Si kawan telah bertukar watak. Sekejap jadi doktor. Sekejap jadi lawyer. Sekejap jadi broker saham di BSKL. Aduh …..   Cakapnya semakin kurang ajar dan tak beretika. Antara persoalan-persoalan yang tak wajar yang dia paparkan ialah :

1.      Awak makan ubat ni. Ramai dah yang baik. Nak baik ke nak sakit?
2.      Makan ubat ni bukan ganggu ubat doktor. Ubat doktor tu lagi bahaya.Ada kesan toksid
3.      Jangan rasa rugi berbelanja lebih. Ubat ni gerenti baik.
4.      Saya jual ubat ni sebab nak tolong orang. Ikhlas ni
5.      Kalau baik nanti (kalau tak baik pun tak pa) tolong promosi kat kawan-kawan.
6.      Dan macam-macam lagi

Si kawan diam. Hampir tak mampu nak menolak. Hujah-hujah yang diberikan oleh kawan tadi amat hebat. Tiba-tiba air mata mengalir di pipi si sakit.

“ Aku sakit kawan. Aku juga tidak bekerja. Aku miskin ketika ini. Kalau kau ikhlas … tolonglah aku. Aku tak mampu membeli ubat-ubatmu. Maafkan aku.” Dengan suara yang lemah si sakit meluahkan isi hatinya.

Kawan terdiam. Cepat-cepat dia meminta diri. Dia merasa langkahnya sudah sumbang. Lalu dia beredar dengan tergopoh gapah. Kereta di pecut laju. Entah ke mana pula destinasi kawan tadi.
Si sakit diam dan faham. Diri yang sakit kembali reda dengan provokasi kawan yang bijak berkata-kata. Sukar untuk dia menerima ziarah yang penuh makna itu di masa akan datang.

Selang beberapa bulan kemudian, si sakit sembuh dari sakit. Hidupnya kembali ceria. Aktiviti hidupnya kembali normal.

“Eh , macam kenal je.” Si sakit melambai tangan kepada kawan yang sibuk mempromosi barangan kesihatan di satu tempat. Si Kawan buat-buat tak kenal. Macam dia sudah tak kenal si sakit. Dia lebih kenal duit dari sakit. Ya ….. memang kawan tak kenal sakit tu lagi sebab kawan tak pernah sakit.

Si sakit insaf. Syukur dia sudah sembuh dari sakit walau pun hatinya disakiti.

UBAT SYARAT UNTUK SEMBUH PENYAKIT
BUKAN GERENTI BAIK SAKIT

ZIARAH ORANG SAKIT DAN DOAKAN KESEMBUHANNYA SERTA JANGAN SAKITI HATI MEREKA