Halaman

Jumaat, 13 Disember 2013

JANJI BUKAN SEMUDAH DILAFAZKAN ……

Satu hari saya semasa sedang mengajar, saya memperingatkan pelajar saya tentang peri pentingnya berjanji dan menunaikannya pula.Janji yang ramai orang agak ringankan ialah apabila berjanji dengan anak-anak.Mungkin kita rasa berjanji dengan anak-anak sebagai alasan untuk menenangkan hati anak.Tetapi jika tak di tunaika.Ia akan menjadi persoalan yang besar.Saya katakana kepada pelajar saya, Jika kita berjanji dengan anak-anak dan tidak menunaikannya pula, maka secaa tak langsung kita mengajar anak-anak meringan-ringankan apabila sudah membuat janji.Senang cakap kita telah ajar anak-anak jadi munafik.Anak-anak pula selagi tak ditunaikan janji, dia akan merenggek-renggek minta ditunaikan hajatnya.Apabila dia semakin bosan menanti maka akan terpacullah kata-kata “mak pun pembohong,ayah penipu,mak ayah auta dan lain-lain lagi.Jika perkara ini dilakukan berulang kali.Nilai hormat anak-anak akan hilang.Seterusnya anak-anak merasakan nasihat atau apa-apa perkataan ibu bapa akan jadi perbualan kosong aja.Tak perlu dihiraukan.Lebih malang lagi jika anak-anak berdendam dan menunggu peluang bila sudah dewasa.

Pada saat itu ibu bapa kena nilai balik di mana dia telah berlaku curang deng anak-anak.Dan nak membetulkan keadaan tersebut amatlah sukar.Kerana itu nilai pendidikan terhadap anak-anak perlu halus dan menepati nilai-nilai Islam senbenar dan perkara-perkara yang kita anggap remeh mungkin akan mengundang satu perkara yang kita tak pernah duga.

Belum selesai saua memberi tazkirah berkaitan perkara tersebut, seorang ibu tiba-tiba bingkas bangun meninggalkan majlis kami.Lebih kurang seteangah jam kemudian dia kembali dengan wajah yang agak ceria.

Setelah selesai tazkirah yang saya berikan itu,saya terus mendapatkan ibu tersebut.

“Kak pergi mana tadi?” Tanya saya.
“Begini ustaz.Tadi bila ustaz cakap tunaikan janji dengan orang tersayang dan anak-anak, saya terus teringat yang saya ada janji nak bawa anak ke taman permainan dengan sini.Hari-hari dia merengek dan kata saya suka berbohong.Saya amat terasa bila ustaz kata, bila kita kerap berbohong dengan anak-anak ibaratnya kita mengajarnya menjadi orang yang munafik.Apa lagi saya terus balik dan bawa dia ke taman permainan.Anak saya senyum dan gembira.Saya rasa lega bila saya tunaikan janji saya kepada anak saya.” cerita ibu tadi.

Saya tersenyum.Memang benar kata pujangga “Janji memang mudah diucapkan tapi menunaikannya amat sukar.”
Bagi saya pula, kalau tak mampu menunaikan, lebih baik jangan berjanji.

Suka saya membawa satu kalimah aku janji yang kita lafazkan setiap hari.Iaitu kalimah syahadah.Yang membawa maksud,

Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah.Dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.”

Saja nak kongsi persoalan.Adakah kita tunaikan janji-janji ini.

1. Adakah kita telah tunaikan janji kita kepada Allah dan Rasul?
2.Adakah kita tunaikan janji kita kepada ibubapa?
3.Adakah kita tunaikan janji kita kepada isteri/suami tersayang? (Masa bercinta kan banyak berjanji)
4. Adakah kita tunaikan janji kita kepada anak-anak tersayang?Termasuk kaum kerabat.
5. Adakah kita tunaikan janji kita kepada DIRI SENDIRI?
6.Dan lain-lain lagi.

RAMAI ORANG BERJANJI.
RAMAI JUGA MUNGKIR JANJI
UNTUNG JANJI YANG DITEPATI
RUGI YANG MENGKHIANATI JANJI

Saya tidak suka dengan orang yang suka main-main dengan janji.Anda mungkin juga.Mereka pun sama gak.