Halaman

Jumaat, 13 Disember 2013

CINTA SEORANG LELAKI

Dia seorang lelaki sederhana. Punya pekerjaan tetap dan sudah berumahtangga. Mempunyai perawakan yang baik dan menjaga tata susila sebagai lelaki timur. Tapi cinta yang nak dipaparkan olehnya agak unik. Penuh adab dan menjaga daripada terjerumus kepada maksiat. Lelaki ini saya namakan sebagai U. Inilah sebahagian kisahnya.

U memang seorang lelaki yang penyayang dan sangat menjaga keluarganya. Dia mempunyai seorang isteri yang cantik dan sudah ada anak. Tapi siapa sangka di usia 40an dia boleh jatuh cinta lagi. Jatuh cinta dengan seorang gadis yang tak pernah diketahui nama dan keturunannya.

U pernah berbicara dengan gadis itu di tempat gadis itu bekerja. Gadis itu bekerja di sebuah pasaraya. Setelah beberapa kali bersembang dengan gadis itu dengan mesra, U terlepas cakap dengan gadis itu.

Saya sebenarnya sangat-sangat sayang kepada awak kerana Allah Taala.Mungkin sebab itu saya bermimpi ada bahaya sedang menanti awak. Saya minta maaf kerana bukan tujuan saya untuk campur tangan dalam kehidupan social awak.”

Gadis itu menangis setelah U menceritakan bahawa dia bermimpi ada lelaki yang cuba melakukan perkara yang tidak baik kepadanya. Seterusnya U mengatakan lelaki itu tidak sesuai dengan gadis itu dan akan menimbulkan masalah.

Sambil menangis gadis itu berkata,

Tak pernah seumur hidup saya ada orang nak sayangkan saya kerana Allah Taala.Ini kata-kata yang amat menyentuh hati saya. Terima kasih. Dan mimpi awak tu benar-benar berlaku”

U menyambung lagi, “ Ya… saya pun tak tahu mengapa saya sayangkan awak. Dan saya tak mampu menyembunyikan perasaan itu.”

Selang beberapa hari selepas itu U tiba-tiba dilanda perasaan rindu yang amat sangat kepada gadis itu. Kesunggulan wajahnya dapat dihidu oleh isterinya.U kerap termenung dan bersendirian. Isterinya mulai syak wasangka kepadanya

Abang…. kenapa abang tampak sedih je kebelakangan ini? Abang ada masalah ke?

Sebenarnya ……. abang tak tahu nak cerita. Abang pun tak tahu bagaimana perasaan abang ketika ini. Abang …. rasa hairan. Kenapa abang rasa terlalu rindu dengan seseorang yang abang tak sempat tanya siapa namanya. Abang jatuh cinta kepadanya”, jawap U dengan suara tersekat-sekat dan linangan air mata.

Isteri U pun turut menangis dan menyabarkan suaminya. Walaupun hatinya terguris tetapi dia memahami bahawa suaminya seorang yang amat berterus terang dengannya.Dia juga amat sayangkan suaminya.Dia berasa tindakan yang paling baik ketika ini ialah menenangkan hati suaminya yang dilanda kesedihan.

Abang…. Sabarlah.Mungkin ini ujian daripada tuhan.Saya akan doakan abang agar tenang kembali”, pujuk isteri U.

Kerinduan dan keresahan U semakin membuak. Sudah tak dapat ditahan lagi.U terus bergegas ke pasaraya tempat gadis itu bekerja.Sesampai di sana kawan-kawan gadis itu memaklumkan bahawa gadis itu sedang bercuti. U sudah hilang arah. Dia malu nak bertanya di mana kediaman gadis itu.Takut di salah ertikan oleh rakan-rakan gadis itu. Dia hanya berharap akan bertemu gadis di di sekitar pecan atau tempat-tempat yang dirasakan di hatinya. Merata-rata tempat dijelajahinya dengan harapan dapat bertemu dengan gadis itu. Bahkan beberapa hari dia meninjau di sekitar kampung berdekatan dan dikedai-kedai yang dia rasa gadis itu akan pergi. Dia tak tentu hala jadinya.Dek penyakit rindu yang amat sangat dia sanggup menunggu berjam-jam lamanya menanti di tempat yang dia cuma rasa gadis itu muncul.

Setelah seminggu berlalu, akhirnya U bertemu juga dengan gadis itu di tempat gadis itu bekerja. Kerinduan dan rasa sayang tak dapat ditahan-tahan.Dia menangis dan terus menemui gadis itu.Kelakuannya benar-benar membuatkan gadis itu sebak dan sayu.

Sudah beberapa hari saya cari awak. Saya tak tahu mengapa saya rindu sangat kepada awak,” ujar U kepada gadis itu dengan linangan air mata.

Kenapa dengan awak ni?”, tanya gadis itu.

Entahlah ….. Saya tak tahu mengapa saya terasa rindu dengan awak.Mungkinkah tuhan nak kifarahkan kerana saya membuatkan awak menangis dulu.Kini saya pula menangis kerana rindukan awak pula.Hati ini hanya tuhan saja yang tahu.” tambah U lagi.

“Sabarlah. Mungkin ini ujian tuhan untuk kita.” ujar gadis itu lagi.

Kemudian barulah mereka berkenalan. Memang U tak tahu nama penuh gadis itu dan gadis itu pun tak pernah tahu nama U yang sebenar. U mengaku bahawa dia sudah beristeri dan mempunyai seorang anak. U jenis lelaki yang suka memberi nasihat. Dia memperingatkan gadis itu agar kuat mendirikan solat serta banyak berdoa.Dia juga turut berjanji mendoakan kesejahteraan untuk gadis itu selama dikandung hayat. Dia juga berharap gadis itu selamat dan jauh daripada maksiat dan kejahatan.

Gadis itu juga mengerti ujian perasaan yang melanda U.Dia tidak mengambil kesempatan untuk mengganggu rumahtangga U atau menggoncang kebahagiaannya. Dia sendiri tak sanggup menghancurkan hati seorang perempuan memiliki seorang lelaki sebaik U.

Apabila pulang ke rumah U menceritakan segala yang dia lakukan kepada isterinya.Isterinya diam dan memahami dugaan yang sedang dilalui oleh suaminya itu.Dia tidak melenting sebaliknya mengambil sikap berbaik sangka di atas perkara itu. Bahkan dia sendiri menggalakkan suaminya berjumpa dengan gadis itu sekiranya itu adalah ubat yang terbaik menghilangkan kerinduan suaminya.Bahkan dia sendiri telah bertemu dengan gadis itu semata-mata untuk menggembirakan suaminya.Walaupun pada hakikatnya isterinya tak sanggup suaminya menduakannya.Apatah lagi mengambil gadis itu sebagai madunya.

U cuba melupakan gadis itu dengan tidak berkunjung ke pasaraya itu.Tetapi dia tewas kerana semakin ingin dilupakan semakin kuat ingatannya kepada gadis itu.Manakala isterinya mengambil sikap mempercayai suaminya sepenuh hati.Redha setiap kelakuan suaminya pasti menghindari maksiat dan kejahatan. Sebaliknya gadis itu mengambil langkah wajar dengan tidak mengambil kesempatan merebut kasih sayang U yang terpampang di depan mata sebaliknya menghormati milik wanita lain.

Akhirnya U nyatakan kepada gadis itu.

“Sesungguhnya aku jatuh cinta kepada awak bukan kerana awak.Tetapi kerana Allah SWT.Aku syukur Allah datangkan perasaan itu.Dan aku kembalikan perasaan itu kepada Allah jua.Jangan bimbang rasa itu amat indah dan mudahan tidak akan menjejaskan aku,awak dan rumahtangga aku.Aku percaya dengan qadha dan qadar.Aku sedia untuk menghadapi kebijaksanaan ketentuan Allah. Maaf jika aku nyatakan bukan wajah atau faktor luaran jadi ukuran tarikan cinta.Tapi rasa itu abadi dari tuhan.Cukup untuk aku merasai dalam imiginasi.Aku juga tak mengharapkan kau menyintaiku.Harap kau mengerti.”

Gadis itu diam. Seolah tergambar di wajahnya persoalan yang mungkin dia saja yang mengerti.

Saya tanyakan kepada U apakah dia sanggup menanggung perasaan itu.
U jawap dia sanggup melalui rasa itu hingga akhir hayat jika itu adalah ketentuannya.
Saya tanya lagi, apakah U menaruh harapan untuk bernikah dengan gadis itu.
U menjawap bahawa jika itu ditakdirkan maka dia amat gembira menerimanya.Jika tidak maka dia redha cinta itu diabadikan dalam imiginasinya kerana tuhan telah anugerahkan cinta yang sangat-sangat istimewa dalam hatinya.
Saya tanya lagi, bagaimana dengan cinta dan kasih sayang terhadap isterinya.
U menjawap sambil ketawa kecil, “ Hehehehehehe…. Dr. Fadhillah Kamsah kata hati seorang lelaki mempunyai beberapa ruang untuk dia menyintai lebih daripada seorang wanita.Ada dua ruang yang kosong dalam hati saya ini.”

Akhirnya U tetap berkawan dengan gadis itu tanpa melanggar batas-batas susila.Tetap dia menjaga isterinya dan keluarganya dengan baik.Dia tak pernah keluar berdating dengan gadis itu dan tak pernah berhubung dengan telefon dengan gadis itu.

RASA CINTA DARI ALLAH.
SYUKUR DENGAN NIKMATNYA.
KEMBALIKAN RASA CINTA KEPADA ALLAH.
MANUSIA HANYA HAMBANYA YANG DIBEKALKAN RASA DAN CITA.

NAFSU BUKAN CINTA