Halaman

Sabtu, 10 Mei 2014

IKHLASKAH SEDEKAH INI?

Ketika saya menjamu selera di sebuah kedai kopi, saya di datangi seorang lelaki yang saya tak kenali tapi ingin meluahkan perasaannya. Saya pun tak kisah. Mungkin dengan meluahkan masalahnya dia akan kembali tenang. Saya pun nak tahu juga apa masalahnya.

Dia memperkenalkan dirinya sebagai M. Sudah berkeluarga dan berpendapatan sederhana.

“Saya sebenarnya tak puas hati ustaz. Bukan apa ustaz…
 Kenapa mereka mempergunakan agama untuk korek poket kami ustaz”, keluh M

“Cuba terangkan dulu. Apa masalahnya?

“ Begini ceritanya ustaz. Satu hari saya pergi ke masjid untuk menerima rawatan bekam dari sekumpulan ustaz yang kononnya membangunkan madrasah tahfiz.  Saya pun berbekam setelah mendapat penerangan berkaitan bekam yang sebenarnya sunnah Rasullullah SAW. Satu cawan bekam itu harganya RM 15.00. Setelah berbaring tanpa banyak tanya ustaz itu telah memasang lebih daripada 20 cawan bekam. Saya tak minta letak sebanyak itu dibelakang saya. Setelah selesai saya terpaksa membayar lebih daripada RM 400.00.

Duit saya ketika itu tak lah sebanyak itu. Saya minta kurang. Tapi saya disindir dengan kata-kata. Akhirnya saya membayar dengan nilai RM 350.00. Hati saya tak ikhlas ketika memberinya. Saya keliru, kenapa jadi begini.

Persoalan saya sekarang ialah :

1.      Kenapa amalan sunnah sudah jadi sangat mahal dan pasti menzalimi orang miskin.
2.      Bolehkan memberi perkhidmatan tanpa penerangan yang tepat? Akhirnya orang yang menerima rawatan terinaya, membayar dengan kos tinggi.
3.      Adakah sedekah jariah dapat pahala jika yang memberi terasa terinaya dan penerima menabur muslihat.
4.      Bolehkah duit sedekah itu di gunakan oleh ustaz-ustaz itu gunakan untuk bersedap-sedap untuk makan dan menyewa hotel?

Saya hairan kenapa mereka bercakap tanpa mengerti derita kami. Dahlah kos kehidupan kini semakin tinggi. Mereka pula mengenakan orang dengan jalan yang halus dan menyakitkan.”

Saya diam. Saya akui memang sejak kebelakangan ini wujud situasi yang kurang menarik oleh  golongan pendukung-pendukung agama. Sebenarnya tak ada alasan untuk mereka takut susah atau miskin dalam memperjuangkan agama kerana pasti Allah akan membela mereka. Sikap mereka sebeginilah yang akan menimbulkan fitnah dan anggapan buruk masyarakat terhadap golongan agama.

Tetapi masih ramai juga lagi yang ikhlas memperjuangkan agama kerana Allah Taala.Mereka hidup susah dan miskin.Mereka ikhlas dan berharap dengan pertolongan Allah sentiasa. Mereka tetap mengamalkan hidup bagaikan musafir sepanjang hayat mereka. Senang cakap.
Pendirian mereka HIDUP PINJAMAN AMANAH DI UTAMAKAN.

Saya masih ingat lagi bagaimana keadaan seorang ulamak di Patani. Dia menjadi menggelabah apabila saya melihat sekeliling rumahnya. Dengan merendah diri dia menyatakan,

“Tuan jangan salah faham. Rumah saya yang besar ini untuk kegunaan orang ramai. Ramai yang menginap di sini dan untuk pengajian.”

YAKINLAH ….. REZEKI DARIPADA ALLAH
JANGAN RAGU…..

JANGAN MENIPU DALAM AGAMA.