Halaman

Khamis, 7 Julai 2011

Sekejap saja

Tanpa kita sedari masa yang berlalu begitu pantas.Masa kecil(bayi),kanak-kanak,remaja,dewasa dan tua pasti dilalui oleh semua orang.Tapi ada juga tak sempat masa-masa tersebut.Kerana maut menjelma tanpa diduga.

Kita bagaimana?Kalau kita remaja,pastikah akan melalui masa dewasa dan tua?Adakah kita pasti ada sinar kehidupan untuk kita esok hari?

Adakah kita sanggup melalui masa tua yang penuh dugaan?Maksud saya penuh dengan kelemahan fizikal dan mental.Atau penyakit yang bertindih-tindih.

Adakah kita sedia untuk mati bila-bila saja?Meninggalkan segala sesuatu yang kita sayangi seperti harta,saudara,ibu dan ayah.Kerjaya dan rancangan.Bahkan semua yang kita sayang secara tiba-tiba.Yang pasti kita tak tahu bila masanya maut menjelma.

Tapi ada juga kerinduan dibalik hati.Ingin kembali menemui Ilahi.Kerana dia tuhan yang Maha mengetahui.Segala derita dan segala yang membungkam hati.Kan dunia banyak kisahnya.Suka duka asam garamnya.Bahagia sengsara pasangan untuk yang bernyawa.

Dunia....... oh dunia........
Kadang kala kau kerap membuatku terleka.Indah tampak kemajuan hiasannya.Benar kata Nabi.Dunia bagai orang yang tua cantik rupa nya.Lambat mengejarnya derita sengsara.Kuat mencintainya derita juga yang membelit kita.Dunia penuh tipu daya fatamorgana.

Kisah dunia kerap tergantung.Kerana luas kisah disebalik kisah.Orang benar di dunia rupanya dusta hatinya.Orang yang dihina di dunia rupanya mulia di alam akhirat.Semuanya terahsia di dunia.Yang nyata kita semua tak pernah ketahui.

Yang kita tahu pun tak pasti kita tahu.Tambah yang kita tak tahu.
Yang kita tahu pun kita tak tahu kita ingkari.Tambah yang sengaja mengingkari.

Ramai orang tahu hidup sementara.Tempat mencari bekal untuk alam akhirat.Tapi ramai yang cenderung mengutama bekalan berlebih-lebihan untuk hidup semata-mata.

Mahkamah dunia bicara yang nyata.Di depan Ilahi tiada rahsia semua diadili. Tanpa terkecuali walau sebesar zarah sesuatu terjadi.

Saya senak melihat dunia yang kerap mengunci hati.Penuh dengan impian dan mimpi.Penuh dengan kerja yang sibuk sekali.Lemas dengan lautan emosi dan fantasi.Semuanya terikat dalam ketentuan azali.

Oh tuhan......masih banyak belum dapat ku mengerti.Tentang rahsia semua sekali.Hanya yang ku harap limpah kurnia Mu.Taufiq hidayah rahmat dan janji.Walau semacam mana yang kita tak pasti.Yang keliru dan menghimpit hati.Semua perlu dilalui.Kerana nilai hamba hanya menuruti.Jalan taqdir yang tersembunyi digenggaman azali.Serahlah dirimu kepada tuhan yang memiliki.Seluruh alam tanpa kecuali.Kerana hanya Dia maha mengetahui.Maha Bijaksana Maha Mengasihani.Maha Adil dan Maha MengHalusi....

Hanya ucapku untuk Mu Tuhan.......
Aku Kasih,Sayang dan Mencintai Mu
Sepenuh hati.....
Ingin ku temui Mu
Memandang wajahMu
Sebagai Mana yang kau janji
Subhanallah....Walhamdulillah....Allahu Akbar

Cuba renungkan.
Matinya seorang anak Adam.Maka cemaslah keluarganya.Orang yang tersayang akan menangis.Kelam kabut menghebahkan.Dicari orang masjid.Pak Imam dan penggali kubur jadi tumpuan untuk meminta pertolongan.Nyawa telah tiada.Jasad anda cepat-cepat dikeluarkan dari rumah ke tanah perkuburan.Kerna jasad tiada makna.Walau secantik atau sesegak mana pun.Tetap dikeluarkan dari rumah yang disayangi.
Orang tersayang mungkin akan mengiring ke kubur untuk disemadikan.Bersama linangan airmata dan hati yang sebak.Kemudian.......beberapa ketika berlalu.Dirimu akan dilupai......Menangis rohmu melihat kejadian ini.Wallahu a`klam