Halaman

Rabu, 14 Julai 2010

Terkilan


Sesuata yang terjadi pasti ada kekesalan.Selalunya kejadian yang buruk.Jarang orang nak menyesal bila beroleh kesukaan atau kebahagiaan.Orang akan bergembira dan riang bila beroleh sesuatu yang dia impikan selama ini.Orang akan ketawa ria bila mendapat kesenangan atau habuan yang baik.Adakah adil menolak kedukaan menyanjung kesukaan.Berlari jauh dari kesakitan menyerbu keenakan.Seperti kata seorang rakan saya."Kalau menerima kesenangan habis kesusahan siapa nak ambil".
Yang pasti manusia akan memburu dan mencari kesenangan,kebahagian dan keenakan.
Manusia hanya mampu merancang tuhan yang menentukan.Beribu impian dalam kotak fikiran.Banyak yang tidak diimpikan pula yang menjadi kenyataan.Adilnya tuhan kerana dia yang menentu kehendak dan keadaan kita.Cuma kita yang gagal mengerti nikmat pemberianNYA.Mengharap kepada sesuatu yang kita rasakan.Bukan atas dasar kenyataan atau upaya diri.Tapi apa yang tuhan taqdirkan itu ada kenyataan yang lebih patut kita syukuri.
Kali ini saya nak bercerita rasa terkilan saya terhadap 2 orang rakan yang saya tidak dapat saya temui lagi di dunia ini.Seorang lelaki dan seorang perempuan.
Yang lelaki ini saya namakan sebagai S.Dia adalah rakan rapat saya sejak dari kecil lagi.Umurnya hanya setahun lebih tua daripada saya.Kami sama-sama berkubang di parit dan menangkap ikan di sawah.Dia seorang India Muslim.Ibu bapanya keturunan India yang memeluk agama Islam.Selepas SPM dia merantau dan bekerja di merata-rata tempat.Ada orang kata dia jadi mata-mata gelap,body guard dll.Yang nyata tubuhnya memang gempal sejak kecil lagi.Sesuai untuk kerja-kerja tadi.
Manakala saya belajar di merata-rata tempat dan setelah berkahwin kembali menetap di kampung halaman.
Akhirnya dia kembali ke kampung dan menetap di rumah ibunya.Dia seorang yang rajin berusaha.Dia berniaga macam-macam.Usaha terakhir sekali ialah memajak sawah bendang orang untuk diusahakan.
Dia tahu saya mengusahakan kelas fardhu ain dan al quran.Dia banyak memberi sumbangan berupa kitab al quran, iqrak, sejadah dll.Dia tak lokek bersedekah untuk kelas saya.
Walaupun dia jenis kasar dan agak egois tetapi dia tidak mudah sensitif.Dia tetap setia berkawan dengan saya walaupun kami kerap bertengkar atau barjauh hati.
Pernah juga saya mengajak dia turut serta di dalam kelas saya.Membaca al quran dan bersolat sama-sama.Dia mengiyakan dan mengatakan insya allah setelah dia berkahwin.Dia akan memasuki kelas bersama isterinya sekali.
Sebenarnya dia belum berkawin semasa kematiannya.Dia memang merancang untuk kahwin.Banyak kali dia mengusahakan tapi tidak berhasil.Beberapa hari sebelum meninggal dunia saya bertemu di rumah jiran saya(jiran dia juga)Selepas itu dia mengajak saya pergi ke kedai kopi sambil berbual.Saya mengadu kepada dia yang saya sakit gigi.Dia sibuk mengambil ubat di rumahnya untuk diberikan kepada saya.
Selang beberapa hari selepas itu,pada pukul 2 subuh seorang kawan di Parit Buntar mengkhabarkan bahawa S sudah meninggal dunia di Kampung Sg Kecil.Dinyatakan bahawa dia diserang penyakit jantung.Tujuannya kesana kerana ingin mengurut badan.
Esok harinya setelah mayatnya diselenggara di hospital(kerana waris2nya berjauhan dan sibuk),pukul 2.30 petang baru saya berkesempatan menziarahi mayatnya.
Sesungguhnya saya terkilan kerana:
1. Tidak dapat melakukan solat jenazah secara berdepan terhadap dia.(Saya ada kelas di Sg Dungun dan saya serta ahli kelas hanya melakukan solat jenazah secara ghaib)
2. Janjinya nak membaca al quran bersama saya tidak kesampaian.

Tuhan lebih sayangkan dia.Dia pergi untuk selama-lamanya.Bersama seribu impian yang hebat.Mudahan rohnya diampun dan dirahmati Allah

Seorang lagi kawan yang saya rasa terkilan atas kehilangannya saya namakan sebagai M.Sebenarnya hampir 20 tahun saya tidak menemuinya.Saya mengenalinya semasa ayah saya membuka kedai makan di pekan batu 5.Kebetulan ayahnya adalah rakan rapat ayah saya.Semasa tu kami masih remaja.Kerap bergurau dan beramah tamah.
Sebenarnya saya telah mengetahui dia menderita mengidap penyakit barah payudara.Salah seorang kerabatnya telah mengkhabarkan.
Setelah mengetahui keadaannya maka saya beserta anak dan anak saudara berbasikal ke Prt Hj.Amin.Namun ketika sampai disitu suasana telah berubah.Maklumlah sudah lama saya tidak kesana dan banyak perubahan di kawasan tersebut.Rumah orang tuanya sudah saya tidak cam.Saya pulak tak tergerak nak bertanya kepada orang yang berada dipinggir jalan.Tak tergerak langsung.Hari pun dah dekat pukul 7.00 malam.Rasa kurang selesa timbul.Maklumlah takut berbasikal sampai ke malam.Tambah bawa anak dan anak saudara pula.Lampu tak bawa.Kami terus berpatah balik dan singgah di rumah rakan saya yang lain.
Yang membuat saya terkilan ialah seminggu lebih kurang selepas itu rupanya dia telah kembali ke rahmatullah.Saya juga terkilan kerana tidak dapat melihat wajahnya selepas 20 tahun tidak bertemu dengannya walau pun jarak rumahnya dengan saya tidak berapa jauh.Dengar khabar dia meninggalkan 3 orang anak yang masih kecil.Menjadi cabaran yang hebat untuk suaminya.Apa pun yang nyata kita tidak dapat lari dari panggilan Ilahi.Sampai masanya akan pergi jua dan takkan kembali.Mudah-mudahan roh M mendapat kedamaian yang abadi.Aminnnn....

Mereka telah pergi
Kita bila lagi
Pergi tak kembali
Meninggalkan seribu kenangan
Seribu harapan

Kita di sini
Menanti saat pergi
Apakah hampir
Atau jauh lagi

Apa yang pasti
Setiap yang bernyawa
Akan mati

Bagaimana rasanya mati
Yang mati tak pernah memberitahu
Yang ditinggalkan terasa pedih dihati

Selamat Untuk rakan taulanku
S dan M
Mudahan diampun dan dirahmati Ilahi
Aminnnnnn


Disinilah disemadikan dua rakanku.Tanah perkuburan Masjid Batu Lima, Jalan Baharu, Parit Buntar, Perak. Wallahu aklam



Ini dalah makam ayahandaku yang sengaja tidak diletakkan batu nesan bagi memberi peluang kepada orang lain dapat sama menggunakan tanah perkuburan ini