Halaman

Khamis, 15 Julai 2010

Ke Parit Hj. Amin.

Hari ini saya tergerak untuk berbasikal ke Parit Hj. Amin.Semalam juga saya telah ke Parit Hj. Amin untuk menziarahi Pak Ngah Nasir yang juga guru saya sendiri.Beliau mengajar saya al quran sejak saya berumur belasan tahun lagi.Sehingga kini hubungan kami terjalin erat.Dan setiap hati Jumaat malam Sabtu saya akan hadir ke kelas muzakarahnya.Ada beberapa orang rakan lagi yang ikut serta.

Pada pukul 6.30 petang saya berkayuh ke parit Hj. Amin.Tujuan saya kali ini adalah untuk menziarahi seorang kawan.Yang saya tak berapa cam orangnya.Cuma seorang kawan mengatakan bahawa orang itu memang saya kenal. Namanya Mat Seria.

Sampai di Parit Hj. Amin saya hilang arah.Kerana tidak tahu di mana rumah Mat Seria. Ada berberapa orang anak muda berkumpul di tepi jalan.Saya menyapa mereka.
"Di mana rumah Din Seria, drebar lori?" Saya tersilap sebut.Nama Mat kepada Din.Mereka telah menunjukkan kepada saya rumah Din dreba lori.

Rumah tu saya tahu.Rumah anak buah saya juga. Saya terus menuju kerumah Din.Tetapi sampai dihadapan rumahnya saya terus membelok ke rumah di hadapan rumah Din.Di rumah ini ada seorang tua yang sedang menderita sakit lumpuh.Sampai di rumah tersebut saya terus memberi salam. Anaknya menyambut salam. Mempersilakan saya masuk. Dan terus membawa saya ke ruang ayahnya ditempatkan. Orang tuanya mengerikut duduk di atas kerusi malas. Ditangannya ada sebiji gelas. Air liurnya melilih dan memasuki gelas tersebut. Saya terharu melihat keadaan tersebut.

Setelah selesai berbicara sedikit sebanyak dengan anaknya saya pun berlalu pergi. Di luar, Din, anak buah saya sedang menanti. Dia terus membawa dan menunjukkan rumah Mat Seria. Tetapi dia tidak turut serta mengiringi saya berziarah.

Sampai dirumah Mat Seria, saya terus memberi salam. Isterinya menyambut salam. Mat Seria ditempatkan di dalam bilik yang agak gelap. Lampu pun tak dipasang. Suasana cukup hening. Wajahnya amat muram dan sedih. Dia masih mengenali saya. Tapi tidak berupaya berbicara dengan saya. Setelah beberapa ketika saya dan selesai berdoa saya pun berlalu pergi.

Selepas meninggalkan rumah Mat Seria saya kembali berkayuh dan saya terus ke rumah seorang yang saya kenali sebagai Hj Yusuf. Anaknya, Imi menyambut saya dan terus membawa saya ke tingkat atas rumah untuk bertemu dengan bapanya.Hj Yusuf ceria walaupun dia juga mengidap penyakit lumpuh. Dia mampu tersenyum walaupun tidak boleh berbicara. Saya duduk disisinya dan jelas saya lihat suasana tempat pembaringannya bersih dan kemas. Dia sendiri berkeadaan agak kemas dan bersih. Wajahnya sentiasa memaparkan senyuman.Saya sempat bergurau senda dengannya.Selesai berdoa saya pun mengundurkan diri. Beberapa nasihat berkaitan kelebihan berziarah saya sampaikan kepada Imi.

Apa yang menjadi pengajaran kepada saya ialah rupanya keadaan seseorang yang sakit pun berbeza-beza. Ada orang sakit keadaannya amat menyedihkan serta agak suram. Ada juga keadaan orang yang sakit kelihatan agak mengembirakan serta meriangkan. Adakah keadaan ini menggambarkan sikap atau cara ahli keluarganya melayannya. Atau ada satu-satu amalan yang dibawanya. Wallahu a`klam. Yang pasti jika kita melaluinya kita sendiri mungkin memahaminya....

Tiada ulasan: