Halaman

Sabtu, 30 November 2013

BOSAN DAN KESUNYIAN


Saya masih ingat lagi satu tajuk artikel  yang berkaitan psaikologi “Kebosanan boleh membunuh” dalam satu bahan bacaan yang pernah saya baca di dalam sebuah majalah. Lama dah saya baca.Dah lebih 20 tahun lalu.

Tetapi baru-baru ini saya terfikir kembali maksud tajuk artikel itu.Banyaklah punca-puncanya yang boleh mendatangkan kebosanan dalam jiwa.Tambahan pula zaman sekarang penyakit bosan semakin menjadi-jadi.Anak kecil yang masih di bangku sekolah pun dah pandai merajuk-rajuk dengan mengucapkan kata-kata bosan atau boring.

Pada pandangan saya kebosanan ini atas 2 faktor.Mungkin memang tak ada apa-apa yang nak dilakukan.Atau terlalu letih melakukan sesuatu benda yang sama.Maka masa rehat perlu ada.Masa bergembira perlu dirancang.

Tetapi bukanlah tujuan saya nak merungkai jalan-jalan penyelesaian dengan kaedah psikologi atau kejiwaan.Cuma saya nak kongsi beberapa kaedah yang condong ke arah keagamaan yang lebih membawa keberkatan.

Antaranya dengan kaedah :

Berzikir
Membaca al quran
Membanyakkan solat
Bertafakur
Menuntut ilmu
Mengamalkan praktik Islamiyah dengan mantap

Ilmu Islam tak pernah habis memecahkan persoalan dalam semua permasalahan.Rugi sungguh jika seseorang mengaku Islam tetapi tak mahu mengkaji dan beramal dengan pratik-praktik amal dan kaedah yang sangat besar ganjarannya bagi orang yang beriman.