Halaman

Selasa, 28 Jun 2011

R sudah menduda

Ingat lagi kisah R.Seorang suami yang keliru dengan sikap isterinya yang mengelirukan.Rujuk kembali di atas tajuk "Kenapa jadi begini"(Kisah Manusia)
Baru-baru ini saya bertemu dengannya.Wajahnya agak ceria.Saya bertanya khabar kepadanya.
"R macamana hang lani?
"Alhamdulillah,masalah hari tu dah selesai,"jawap R.
"Selesai macamana?"Tanya saya lagi.
"Saya sudah pun bercerai dengan isteri saya.Kami berpisah dengan cara baik.Saya rasa perasaan bersalah saya pun telah hilang.Walaupun dia masih lagi mengamalkan cara hidup sebegitu.Saya rasa tekanan dalam diri saya pun dah berkurang."Katanya panjang lebar.
"Siapa tolong kamu?"Tanya saya lagi.
"Allah Taala.Setelah saya merujuk masalah tu kepada ramai ustaz dan kenalan.Akhirnya saya dapat satu kesimpulan.Saya perlu hadapkan doa dan permintaan tu kepada tuhan.Tuhan makbulkan.Saya dapat selesaikan perceraian saya tu dengan jalan yang mudah.Kami sama-sama ke pejabat agama tanpa pertengkaran dan pertikaian.Kini saya yakin tuhan akan membantu hambanya yang benar-benar mengharapkan pertolonganNYA."sambung R lagi.
"Kamu tahu apa yang kamu perlu lakukan lagi?"Sengaja saya menyoalnya.
"Ya.Saya tahu.Saya perlu belajar lagi.Terutamanya pelajaran agama.Saya perlu bertaubat.Terima Kasih kerana memberi nasihat kepada saya dulu."tambah R lagi.
"Alhamdulillah R.Mudah-mudahan tuhan sentiasa memberi pertolongan kepadamu."Ujar saya lagi sebelum kami berpisah.
Saya bersyukur kerana masalah R sudah selesai.Benar.Jika kita berhadap bersungguh-sungguh memohon kepada tuhan,pasti pertolongan itu akan sampai.Kerana tuhan maha mengetahui.Maha pengasih dan penyayang.
MOHONLAH PERTOLONGAN SELALU KEPADA TUHAN